Vi er alle sammen tepotter

Vi har nemmere ved at se os selv og acceptere vores lidt mørkere sider, når H. C. Andersen tillægger ting menneskelige egenskaber og moral i sine eventyr. Det får os til at reflektere over vores opførsel og valg i livet. Og det er i høj grad relevant for det moderne menneske, mener instruktør og koreograf, Steen Koerner.

17. January 2018

(Denne artikel er oprindeligt blevet bragt i Ugeavisen Odense d. 26/7)

Tekst og foto: Christel Bæksted.

Tepotten tror, at den er mere værd end sukkerskålen og kopperne. For den har hank, låg og tud. De andre har kun én af delene. Men faktisk er de alle lige, da de alle er lavet af porcelæn, og kan gå i stykker. Eventyret 'Theepotten' er bare ét eksempel på, hvordan H.C. Andersen giver et billede af menneskelige karrakterer og deres værdier eller mangler.

Disse eventyr kaldes tingseventyr, hvor ting kan tænke, handle, elske og græde, og instruktør og koreograf, Steen Koerner er ikke i tvivl om, at de skaber stof til eftertanke:

- Tingsliggørelsen i eventyrene kan bruges til at få os til at tænke over, om vi nu også gør det rigtige i vores valg - og jeg kan bruge det fantastisk meget i mine opsætninger, fordi det jo er en karakterbeskrivelse. Det fortæller meget om mennesker, fortæller han.

Årsagen til at vi har nemmere ved at håndtere de lidt sværere emner er, at tingsliggørelsen giver mennesket distance til emnet, så man kan se det udefra.

- Derfor kan man tillade sig at være lidt grovere i karakterernes træk, hvilket man ikke kunne, hvis karaktererne var Fru Hansen og Hr. Jørgensen – så ville det være lidt synd at udstille dem på den måde. Men på den anden måde er det som om, vi accepterer, at vi bruger vores fantasi, og så ser vi os selv stedet for, fortæller Steen Koerner.

Teatret tydeliggør intentioner

Steen Koerner oplever iøvrigt, at teateropsætninger kan være med til at gøre H. C. Andersens intentioner endnu tydeligere i kraft af scenens visuelle aspekter. Her nævner han eksempelvis 'Den Grimme Ælling', hvor H. C. Andersen også giver dyr menneskelige egenskaber:

- i 'Life's a Fairytale' er det et menneske, der spiller den grimme ælling, og når man sætter karaktererne op med forskellige farver - hvor der er én, der ser mere afrikansk ud end de andre, som så bliver moppet - så ser man ret tydeligt H. C. Andersens intention. Og så siger man jo ikke, at det er en andengenerationsindvandrer, men så er det 'den grimme ælling', fortæller han.

I sine teateropsætninger oplever Steen Koerner også, hvor aktuelt det er generelt at bruge H.C. Andersens eventyr, da man kan drage mange paralleller til verden i dag – eksempelvis om at tage ansvar.

Han henviser blandt andet til eventyret 'Den lille pige med svovlstikkerne', hvor en fattig pige forsøger at sælge svovlstikker på gaden, mens folk bare går forbi:

- Det er sjældent, at Danmark har været i en situation, hvor der er så mange, der tigger om penge fra gaden. Men vi har ikke haft en debat omkring, hvad man egentlig gør i sådanne situationer, fortæller han, og forsætter:

- Jeg har boet i New York, og der havde mine venner frugt med, når de tog hjemmefra, som de kunne give til dem, der tiggede. For de ville ikke give penge. Og dét er en af de ting, jeg tror, at H. C. Andersen har taget op i sin tid. -At hvis du går forbi ”den lille pige med svovlstikkerne”, så har du også et medansvar, når hun ligger forfrossen og død på gaden næste dag.

Eventyr gør børn kloge

Med tingenes magi får H. C. Andersen formidlet sine mange budskaber, og vi kan bruge ham, ligesom vi bruger teatret – til oplysning og refleksion. Steen Koerner uddyber med et citat fra Einstein:

- ”Hvis man vil have kloge børn, skal man læse eventyr for dem. Og hvis man vil have endnu klogere børn, skal man læse endnu flere eventyr for dem”. -Når jeg så ser Einstein og H. C. Andersen ved siden af hinanden, synes jeg, at dét er svaret på, hvad kan man bruge det til i sit liv.


Fakta: Syv værdiord & kulturpersonligheder

  • H. C. Andersen Festivals har udvalgt syv værdiord, som er gennemgående for hele festivalen. Ordene er udvalgt som kendetegn for de temaer og problemstillinger som H. C. Andersens eventyr og forfatterskab hovedsageligt kredser omkring. Emner, som det moderne menneske i høj grad kan finde inspiration i. Derudover kendetegner værdiordene H. C. Andersen som person.
  • De syv værdiord er: Mønsterbryderen, Den rastløse og rejsende, Tingenes Magi, Fantasi og evnen til at forudse det uventede, At søge identitet, Anerkendelsestemaet samt Ironiens mesterskab og oplevelse.
  • Syv kulturpersonligheder forholder sig hver især til ét af værdiordene i uge 28-34. De fortæller, hvorfor de mener, at temaet og H. C. Andersen er vedkommende i det moderne samfund – og hvordan de selv finder inspiration i hans værker.
  • Denne uges personlighed er instruktør og koreograf, Steen Koerner omkring værdiordet, Tingenes Magi. Steen Koerner står bag succeser som ”Cykelmyggen Egon” og ”Nøddeknækkeren” og instruerer H. C. Andersen Festivals' åbningsshow i ODEON, Life's a Fairytail.
  • Arrangementer under H.C. Andersen Festivals med værdiordet Tingenes Magi: Life's a Fairytail, Små historier, Historiehuset m.fl.